Az e-bike-ok kerékpáros élményt adó alcsoportját képezik a nyomatékszenzoros pedelec bringák, melyeket több okból is kizárólag kerékpár szaküzletben érdemes megvásárolni, esetleg kimondottan e-bike-okra szakosodott boltban.

 

Miért? 

Komolyabb kerékpárboltokban már nagy hangsúlyt fektetnek az Európa-szerte óriási teret hódító nyomatékszenzoros pedelec kerékpárok árusítására és szervizelésére. Nem véletlenül, hiszen ezek az e-bike-ok hasonlítanak felhasználási területüket tekintve leginkább a hagyományos kerékpárokhoz, nyergükben ülve a kifinomult rásegítő rendszernek köszönhetően hasonló (vagy még nagyobb) a bringázás élménye. Mivel a legtöbb kerékpár-szaküzlet egyben szerviz is, képesek helyben megoldani az elektromos rásegítéses bringák karbantartásával kapcsolatos legtöbb problémát, alkatrész-cseréket, szoftverfrissítéseket és egyéb felmerülő igényeket. Nem csak ezért érdemes azonban bringaboltban vásárolni új (vagy akár használt) pedelec kerékpárt, az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb érveket: 

  • Pedelecek esetében használt kerékpár kéz alatt vásárlásakor nem csak etikai okokból és az orgazdaság bűntettének kockáztatása miatt kell óvakodnunk a lopott holmiktól. Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy kulcsfontosságú alkatrész (akár szó szerint az akkumulátor kivételéhez szükséges kulcs) cseréjekor máris meg leszünk lőve. A legtöbb ilyen alkatrész rendeléskor szükség lehet a gyártási számokra, vásárláskor a szaküzlet által átadott papírokra, sőt, előfordulhat, hogy magánszemély számára hivatalosan nem is lehetséges bizonyos alkatrészek beszerzése. Ha egy hiteles papírok nélküli bringával állítunk be a kerékpárszervizbe, előfordulhat, hogy ha akarnak se tudnak segíteni nekünk. Rosszabb esetben kiderül a gyártási szám alapján, hogy a kerékpár lopott…
  • Nem csak az azonosítás és a papírok hiánya miatt járhatunk pórul használt pedelec esetén. Míg egy hagyományos kerékpár állapota hozzáértő számára könnyen felmérhető, addig egy elektromos rásegítéses kerékpárt sokkal nehezebb érdemben megvizsgálni egy áruház parkolójában… A rásegítő egységnek is vannak olyan hibakódjai, melyek csak némi tekerés után jelentkeznek, de a legnagyobb lutri az akkumulátor állapota. Hiába látjuk a kijelzőn, hogy csak 643 kilométert tettek meg a bringával, ha közben kint hagyták egy télre a garázsban. Egy próbakör alapján senki nem mondja meg, milyen állapotban van az akksi, ha nincs szerencsék többszázezer forintért cserélhetjük a vásárlást követően. 
  • Hazánkban a pedelec kerékpárok állami támogatása egy olyan hullámot is elindított, hogy áruházakban, nem kerékpárokra szakosodott üzletekben is előszeretettel ráálltak az olcsóbb modellekre. A bökkenő annyi, hogy ezeken a helyeken általában nem rendelkeznek szakszervizzel, még egy egyszerű szoftverfrissítést sem tudnak elvégezni. Garanciális probléma esetén jó eséllyel csak a forgalmazóhoz tudják visszaküldeni a kerékpárt a legapróbb helyben orvosolható hibával is. Ez több hónap átfutást jelenthet rossz esetben. Ha garancián kívül próbálja megoldani a beavatkozást a tulajdonos, ugorhat a garancia… 

Összességében

elmondható tehát, a komolyabb nyomatékszenzoros pedelec kerékpárok vásárlásakor nem érdemes kockáztatni, mert – bár ki lehet fogni nagyon kecsegtető alkalmi vételeket – hosszú távon egy megbízható szaküzlet jelent garanciát arra, hogy okosan költöttük el a nem kevés pénzt.

 

X