Gyakran ismétel kérdések e-bike témában

 

Mi a különbség az e-bike és a pedelec között?

A definíció szerint minden pedelec e-bike, de nem minden e-bike pedelec. Az e-bike az elektromos rásegítéses kerékpárok gyűjtőneve, a pedelecek pedig olyan e-bike-ok, melyeknél a pedálozás ereje és fordulatszáma, valamint a sebesség (és választható programmód) határozza meg a rásegítés mértékét, nem gázkart kell húzogatni. A köznyelvben azonban egyre inkább egyet jelent az e-bike és a pedelec, mert a gyártók főleg pedeleceket fejlesztenek az európai piacra. Amikor tehát e-bike-ról – a nagyobb halmazról – beszélünk, legtöbbször a pedelecekre, a kisebb részhalmazra gondolunk.

Hogy kell kapcsolni a rásegítést?

A pedelec kerékpároknál automatizált a rásegítés mértéke, ezért érezhetjük úgy a fejlett rendszereknél minden pillanatban, hogy saját erőnkből tekerünk. A nem pedelec e-bike-oknál, gázkarral (illetve gombbal) kapcsolhatjuk a rásegítést.

Mennyivel megy?

Az európai szabványok szerint a pedelecek rásegítése 25 km/h-nál leáll, ezen felül lejtőn nyilván mehetünk 100-zal is. Az úgy nevezett S-pedelecek 45 km/h-ig húzzák a motort, de ezek a legtöbb országban már rendszámkötelesek is.

Meg lehet-e „hekkelni”?

Nyilván meg lehet hekkelni a pedeleceket, hogy 25 km/h-n túl is működjön a rásegítés, de nem szabad. Minden ilyen beavatkozással elvész a gyári garancia és nem is szabályos. Azért sem érdemes, mert valóban nem tesz jót egy olyan rendszernek, amit úgy terveztek, hogy 25 km/h-ig működik a rásegítés, továbbá ha száguldozunk, az akkumulátor is sokkal hamarabb merül le.

Hány kilométert bír egy töltéssel?

Ez típustól, terepviszonyoktól, a felhasználó súlyától és takarékosságától is függ, lehet találni a neten olyan kalkulátorokat, melyek megmondják adott típusra, mire számíthatunk. Ha nagyon óvatosan mégis kell mondani számot: egy modern, középkategóriás pedelec bringa dimbes-dombos vidéken nem csúcsra járatva 100 km körüli hatótávval is rendelkezhet.

Biztos, hogy nem tud elindulni magától?

A pedelec kerékpárok biztosan nem fognak kiszaladni senki alól, az elektromotor csakis pedálozás közben segít be a hajtásba. Arra azért érdemes figyelni, hogy megálláskor ne hagyjuk turbo rásegítő üzemmódban, mert ha álló helyzetben a pedálon van a lábunk, egy nagyobb nyomással könnyű megindítani.

Mennyibe kerül egy valamirevaló e-bike?

Újonnan 4-500 000 forinttól kezdődnek, 800 000 és egymillió forint között már szinte minden igényt kielégítő túra vagy városi pedeleceket választhatunk. Használtan kockázatosak lehetnek az olcsó vételek, mert az akkumulátor és a rendszer állapota nem ellenőrizhető egy magánszemély módszereivel. Ráadásul egy pedelechez általában a szaküzlet adja a szupportot, így célszerű a használt e-bike-okat is boltban vásárolni.

Kell-e jogosítvány?

A pedelecek 300 W teljesítményig kerékpárnak minősülnek, jogosítvány nélkül is használhatók. 300 W teljesítmény fölött segédmotorkerékpárnak minősülnek, tehát kell a jogosítvány, és ugyanez a helyzet akkor is, ha nem pedelec rendszerről beszélünk, hanem gázkarral működik a rásegítés.

Hogyan lehet tölteni?

Otthon, hálózatról is tölthető egy pedelec, nincs extra igénye. Ráadásul minimális a felhasznált energia is egy töltéskor, nem fogja terhelni különösebben a villanyszámlát.

Mi történik, ha menet közben lemerül?

Hagyományos kerékpárként működik tovább, amit a hagyományos kerékpárnál közel 10 kg-mal nehezebb tömege miatt kicsit nehezebb hajtani.

Nem ázik be? Lehet-e vízzel mosni?

Az eső egyáltalán nem árthat az elektromos rendszernek. Lehet slaggal is mosni, megfelelő körültekintéssel akár magasnyomású mosóval is, de érdemes ilyenkor kivenni az akkumulátort és a kontaktpontokat mosás után szárazra törölni, esetleg kontaktspray-t használni.

Lehet-e autós tartón szállítani?

Lehet, de csak olyan jó minőségű szállítón, aminek a leírásából egyértelműen kiderül, hogy a gyártó nagyobb tömegű kerékpárokra méretezte. Tetőcsomagtartóra elég nehézkes egy 25 kg-os bringa felhelyezése, sokkal inkább a vonóhorogra rögzíthető szállítókat javasoljuk

 

 

 

X