Mivel a pedelecek csak minimálisan – az elektromos rásegítő rendszert és az akkumulátort tekintve – térnek el a hagyományos kerékpároktól, a karbantartás és az üzemeltetés is csak minimális különbségeket mutat. Az alábbi írásban főleg utóbbiakról lesz szó.

A motor, a kezelőszervek és a szoftver

Ha minőségi pedelec kerékpárt vásárolunk megbízható szaküzletben, akkor a jó hírünk van, ami nem csak annyi, hogy a komolyabb gyártók modelljeit tekintve a motor és vezérlő egység nagyon ritkán hibásodik meg… Legyen szó bármilyen elektromos rásegítő rendszerről – Bosch, Shimano, Yamaha stb. – a szaküzleten keresztül a gyártó vagy a forgalmazó általában garantálja a támogatást, sőt, általában csak akkor garantálja, ha bármilyen beavatkozást csak tanúsított szervizben végzünk. Egyes rendszerek gyártói ügyelnek arra is, hogy magánszemélyeknek eleve ne legyen elérhető például a szoftverfrissítéshez szükséges háttér. Egy szó, mint száz, nincs más dolgunk, mint időszakonként felkeresni a szakszervizt, ahol térítésmentesen gondoskodnak a szoftverfrissítésekről, vagy garanciális időn belül az esetleges meghibásodások kezeléséről. Egyes felsőbb kategóriás pedeleceknél a gyártó lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy például telefonos applikáció segítségével személyre szabhassa a különböző üzemmódokat, rásegítés mértékét, hatótáv optimalizálását stb. A kezelőszervekkel sincs sok tennivalónk, használatuk egyszerű, általában vízállók és a kerékpár elektromos rendszerét használják áramforrásként, vagyis külön töltéssel sem kell foglalkozni. Amire figyeljünk, hogy a kijelző az egyik legsérülékenyebb pontja egy e-bike-nak, nem csak bukás esetén, de autóba pakolás közben is könnyen letörhet, repedhet.

 

Az akkumulátor 

Az e-bike-ok legtöbb odafigyelést igénylő alkatrésze az akkumulátor. A pedelecekbe általában lítium ionos akkumulátort építenek, amiket tanácsos  minden használat után tölteni,  Egy esetben ne töltsük 100%-ra, ha hosszabb ideig pihenni hagyjuk, ilyenkor a 60-70%-os szint az ideális.  Ideális körülmények között 1000-es nagyságrendű feltöltés után sem csökken majd lényegében a hatótáv. Mi károsíthatja igazán? Ha például hosszú időre lemerülve hagyjuk. Nyilván a gyártók hagynak egy biztonsági tartalékot, ami 10% is lehet, amikor leáll a rendszer. Ha viszont így hagyjuk a garázsban a bringát, idővel teljesen lemerül, az pedig már gond. A lítium-ion akkumulátorok nagy ellensége a hideg is. Ha a téli hónapokban lemerülve fűtetlen garázsban pihen a kerékpár, ez akár végzetes következményekkel járhat. A töltöttséget pedig akkor is ellenőrizni kell időnként, ha a tárolási hőmérséklet ideális. Hideg időjárás esetén az is fontos, hogy a lehűlt akkumulátort ne rögtön töltsük, hanem várjuk, amíg ideális szobahőmérsékletre melegszik. Menet közben egyébként nem árt a hideg, mert üzemi hőfokon nem tud lehülni a külső hőmérséklet szintjére. Az akkumulátor másik nagy ellensége a víz. Ha például magasnyomású mosót használunk, akkor feltétlenül, de egy slagos tisztításnál is érdemes mosás idejére kivenni az akkumulátort. Ha nem így teszünk, minimális nedvesség bejuthat, és a kontaktpontoktól elkezdődhet egy oxidálódási folyamat, ami idővel súlyosan károsíthatja az elemet. Ha biztosra akarunk menni, mosásnál vegyük ki az akkumulátort, mosást követően töröljük szárazra a kontaktpontokat, és még kontaktspray-t is érdemes – legalább időnként – használni. Mint minden akkumulátor, kedvenc pedelecünk ilyen alkatrésze is veszíteni fog egy idő után erejéből, ekkor pedig eléggé költséges a cseréje. Ha viszont odafigyelünk rá, hosszú évekig szolgálhat gyakorlatilag minőségromlás nélkül.

 

Egyéb alkatrészek:

Egy pedelec kerékpáron időnként sokkal nagyobb erők dolgoznak, mint egy hagyományos bringán, ezért bizonyos alkatrészek jóval nagyobb mértékben kopnak. Ilyen a lánc. Ugyanaz a lánc fele, vagy harmadannyi kilométert teljesítve megnyúlhat, hiszen sokkal gyakrabban, sokkal nagyobb erővel rángat egy nagyobb tömeget, mint mondjuk egy egyszerű túrakerékpárra téve. Ezért mindig ellenőrizzük a megnyúltsági állapotát, rendszeres cseréjével a lánckerekeket is óvjuk. Szintén hamarabb kopnak a gumik is, nem véletlen, hogy városi használatra egyes gyártók speciálisan keményebb keverékű modelleket ajánlanak e-bike-okhoz.

X